ASSALAMUALAIKUM :) PATH SYUKRAN
| SOSIAL.
KEPERCAYAAN DAN KEAGAMAAN
Mohor yang menunjukkan seorang manusia yang bertanduk tiga duduk
seolah-olah sedang melakukan yoga ditemui di Lembah Indus. Tiga tanduk tersebut
ditafsirkan dengan tiga fungsi utama Tuhan, iaitu penciptaaan, pemeliharaan dan
pemusnahan.
Dalam Tamadun India terdapat pelbagai jenis agama yang
diamalkan sebagai pegangan dan kepercayaan sesuatu kaum.
1.
Agama Hindu
·
Sejarah awalnya susah ditentukan kerana agama
ini bersifat agama semulajadi.
·
Hindueisme tidak mempunyai pengasas dan tidak
memiliki institusi agama yang bersifat pusat untuk mengetuai segala pengikut
agama di seluruh dunia.
·
Kepercayaan dan ajaran Hindu diwarisi secara
turun temurun
·
Mempercayai Hukum Karma yang bersabit dengan
kelakuan manusia semasa hidup dan kelahiran semula selepas mati
·
Nama asal agama Hindu adalah Sanata Dharma
·
Agama ini percaya bahawa Tuhan mempunyai enam
aliran
-Saivisme
-Vaishnavisme
-Saktham
-Ganapathyam
-Kaumaramdan
-Saura
·
Agama ini telah menjadi agama penting dan
memaparkan dominasi golongan Brahmin
2.
Agama Buddha
·
Diasaskan oleh Siddharta Gautama, putera Raja
Sdhhodana Gautama daripada suku Shakya di India
·
Buddha berasal daripada perkataan Budh yang
bermaksud yang mendapat kesedaran
·
Di alam agama Buddha ini, ia tidak mengajar
mengenai hal-hal ketuhanan, metafizikal atau sesuatu falsafah. Sebaliknya,
mengajar ajaran psikologi dan etika yang berhubungkait dengan kehidupan ajaran
Buddha yang mengutamakan Damma atau Dharma yang merangkumi 4 kebenara Mulia
3.
Agama
Jaina
·
Agama ini diasaskan oleh Naputta Vardhamana yang
digelar mahavira.
·
Beliau merupakan anak lelaki seorang bangsawan
yang sudah bosan dengan kemewahan dan hiburan serta hidup yang berfoya-foya.
·
Agama Jaina banyak persamaan dengan
ajaran-ajaran Upanishad dan Buddhaisme.
·
Agama ini mementingkan undang-undang sebab dan
akibat yang dipercayai menentukan kelahiran semula roh=roh individu
·
Ajaran Jaina ini mengandungi 9 prinsip-prinsip
asas atau nava-tattva iaitu:-
ü
Jiva ( roh terdapat dala semua benda, yang
bergrak dan bernyawa termasuk tumbuhan)
ü
Ajiva (benda-benda yang tidak bernyawa)
ü
Asrava ( daya penarik)
ü
Papa karma (osa, hasil perbuatan yang jahat)
ü
Punya karma ( pahala, hasil perbuatan baik
ü
Bandha (ikatan roh dengan keinginan dan
kejahilan)
ü
Samvara (menahan pengaliran karma)
ü
Nirjara (pengahapusan karma)
ü
Siddhi (pelepasan dari kelahiran semula)
4.
Agama Sikh
·
Diasaskan oleh Guru Nanak yang merupakan
Kshatriya Hindu yang dilahirkan di Punjab.
·
Antara cirri-ciri Islam yang terkandung dalam
agama Sikh adalah menolak penggunaan patung
·
Tuhan adalah kuasa terkuat yang member kurnia
mengikut kehendaknya
·
Ciri Hinduisme juga terdapat dalam agama Sikh
ini seperti konsep kelahiran semula atau dikenali sebagai Reinkarnasi dalam
agama Hindu, iaitu maya, karma, dan guru
·
Sifat sombong dapat mengalih perhatian daripada
kesedaran Tuhan, seseorang itu haruslah dipandu oleh seseorang guru
·
Agama ini menekankan
ü
Kekayaan
ü
Pertalian keluargaan
ü
Pelajaran
·
Dalam tamadun India, salah satu perkara penting
yang harus diperhatikan dalam sistem social ialah keweujudan sistem kasta.
Sistem ini merupakan sebuah institusi
yang sangat unik dan tidak ditemui dalam mana-mana tamadun dunia yang lain.
·
Sistem ini mempunyai 4 sistem kasta utama
-Brahmin
-Ksyatria
-Vaisha
-Sudra
·
Keempat –empat kasta ini mempunyai tanggungjawab
yang berbeza. Sistem kasta ini menjadi darah daging kepada sistem social India
dan sistem ini diikuti dengan ketat
·
Contohnya, seseorang lelaki tidak boleh
mengahwini wanita daripada kasta yang berbeza dan tidak boleh bercmpur gaul
dengan ahli kasta yang berbeza.
ASHRAMA DHARMA
Ia menjelaskan tentang empat tahap yang dilalui oleh setiap
manusia iaitu:-
Tahap pertama (Bramacharya)
·
Seseorang yang berusia 12 tahun hingga 24 tahun
dan dinamakan sebagai zaman bujang
·
12 tahun pertama merupakan tahap pembelajaran
yang biasa (informal)
·
12 tahun kedua merupakan tahap pembelajaran yang
serius (formal)
Tahap kedua (Grihasta)
·
Seseorang yang akan memulakan berumah tangga
·
Tamadun India mengesyorkan usia perkahwinan bagi
kaum lelaki pada 21 hingga 30 tahun.
Manakala 18 hingga 25 tahun bagi kaum wanita
·
Seseorang itu diharapkan mempunyai harta dan
kekayaan yang secukupnya sebelum mendirikan rumah tangga
·
Orang yang berumah tangga dianggap sebagai teras
masyarakat kerana golongan inilah yang akan bertanggungjawab melindungi serta
menyara golongan lain seperti brachmacharya, vanaprastha dan sannyasa
Tahap ketiga (Vanaprastha)
·
Golongan yang berumahtangga dan berusia antara
48 hingga 72 tahun
·
Seseorang itu telah mencapai kearifan dan
berkeupayaan untuk menasihati orang lain
·
Seseorang itu hendaklah menyelesaikan
tanggungjawabnya terhadap keluarga dan menggiatkan usaha-usaha untuk mendalami
ajaran-ajaran agama serta menolak perkara-perkara duniawi
Tahap keempat (Sannyasa)
·
Seseorang yang berusia kira-kira 72 tahun ke
atas
·
Seseorang itu hendaklah sama sekali dapat
mengatasi nafsu dan keinginan (terutamanya dalam bidng duniawi).
·
Golongan warga tua dan alim yang penuh dengan
ilmu ini disyarat menjalankan kerja-kerja amal terutamanya dalam usaha untuk
menyebarkan ajaran agama. Bagi mencapai tujuan tersebut, glongan ini selalu
mengembara dari suatu tempat ke tempat yang lain
Maka kesimpulannya, yang dapat dibuat bagi Ashrama Dharma
ini adalah melalui empat tahap:-
1.
Brahmacharya : mempelajari ilmu pengetahuan
2.
Grihasta : berumah tangga dan berkerja
3.
Vanaprasta : bertapa dan bebaskan diri dari
duniawi
4.
Sannyasa : sebar ilmu kepada masyarakat
|